Lari Kozmetika

Napozz és barnulj egészségesen 1.

Kozmetikusként a napozásról és a barnaságról hallottam az évek során a legtöbb végletes véleményt. Most egy olyan írást olvashatsz, amihez bármikor visszatérhetsz, ha elbizonytalanodsz a napozással, a napfénnyel vagy a fényvédelemmel kapcsolatban.

Amikor napozásra gondolunk, két dolog „találkozik”: a bőröd és a napfény. Ahhoz, hogy egészségesen tudj barnulni, ismerni kell egy kicsit mindkettőt.

 

Mitől leszünk egyáltalán barnák? Mit csinál a bőröm ilyenkor? És miért van szükségem fényvédelemre?

A bőröd hámrétegében található melanocita sejtek termelik a festékanyagot, az ún. melanint. Ezt egyébként egész évben csinálják, ez adja a bőrszínedet. Ezeknek a sejteknek a száma és a termelése határozza meg a bőrszínt, hogy valakinek milyen árnyalatú és milyen színű a bőre. Amikor a bőrfelületet napfény éri, ez a folyamat válaszreakcióként felgyorsul, a bőröd sokkal több melanint termel, és napbarnított leszel.

A napfény többféle hullámhosszúságú fény keveréke. Bőröd számára és a napozás szempontjából kettő fontos: az UVA és az UVB. Mi lehet a különbség közöttük és milyen hatásaik vannak?

Az UVB sugárzás a HÁMRÉTEGBE jut, és
+ pigment termelődést, azaz barnulást idéz elő
+ melegít
- bőrpírt, leégést okozhat
- éveken át fokozott mennyiségben elvékonyítja a hámréteget
+ a fényvédők elsősorban ez ellen adnak védelmet.

Az UVA sugárzás az IRHARÉTEGBE jut, és
+ nem okoz leégést
- roncsolja a kollagén és elasztin rostokat
- ráncokat és idő előtt öregedő bőrt okoz
- ez az, ami az ablaküvegen keresztül (pl. autó) is átjön
+ csak jelölt, speciális fényvédők szűrik.

A bőröd saját maga is tud rövid ideig védekezni az uv-sugarak ellen. Sokan azt gondolják, ja igen, én simán tudok napozni akár néhány órát is fényvédő nélkül. Lehet, hogy ez egy darabig így is van, ám a bőr nem felejt. Minden egyes napozás, napon sétálgatás, biciklizés, síelés, városi séta számít! A leégésekről ne is beszéljünk. A bőrsejtjeid sejtmagjában lévő DNS örökítő anyag továbbít minden információt arról, ahogyan eddig a bőröddel bántál. A sötét téli hónapok nem nullázzák le a számlálódat. Minden napozás évtizedeken át összegződik.

 

Hogyan tudunk biztonságosan napozni? Mikor napozzak? Hogyan védjem a bőrömet az UV-sugaraktól?

A napozás egyik legfontosabb tényezője, hogy mikor napozunk, a másik, hogy hogyan. Nekem is az a véleményem, hogy ha a bőrödnek jót akarsz, a déli órákat kerüld el. Ha nem vagy korán kelő, 11-kor már ne indulj a strandra. Kezdj inkább 3-kor és maradj estig! Hidd el, ez is elég a szép barna bőrszínhez.

 

A fényvédelemnek több módja is lehet. Ha például egész napos kirándulós, kertészkedős, vagy strandolós programod van, akkor déltől húzódj árnyékba, viselj kalapot. Tudtad, hogy árnyékban, szűrt fényben fokozatosan barnulhatsz és az így megszerzett barnaság tartósabb is lesz?   

A legfontosabb és kihagyhatatlan védekezés, hogy a bőrödnek megfelelő fényvédő krémet használj. Általánosságban igaz, hogy ha nem vagy érzékeny bőrű, akkor választhatsz kisebb faktorszámú fényvédőt (SPF 15-20), ha pedig érzékenyebb és fehérebb a bőröd, akkor inkább magasabb faktorszám lesz a megfelelő (SPF 30-50).

A fényvédők használatáról sokan tudják, hogy napozás előtt kb. 20 perccel korábban érdemes felkenni. Arra viszont ügyelj, ha a szálláson bekrémezted magad és a fürdőruhára felvettél egy kendőt vagy ruhát, amíg kimész a partra, akkor a faktorszám valamennyit csökken, mert „ledörzsöli” a ruha. A fényvédelmed hatásfokát csökkenti még minden egyes zuhanyozás, fürdés, illetve a napozóágyon forgolódás, a törölköződ vagy épp a tengerparti homok. Ilyenkor mindig újra kell kenni a fényvédőt.

Még egy fontos dolog van, amire ritkán gondolunk. A fényvédő mennyiségre. Egy felnőtt ember teljes bekrémezéséhez 1 evőkanálnyi (kb. 10ml) fényvédő krém szükséges. Gondolj bele, hogy egy négytagú család elmegy nyaralni Balatonra egy flakon (200ml) fényvédővel és általában a felét hazahozzák. Ez sajnos biztosan nem mondható megfelelő fényvédelemnek. Egy ilyen flakon egy embernek elegendő egy egyhetes nyaralásra, ha átlagosan napi kétszer keni be magát.

 

Tehát, ha egészséges bőrre vágysz, nem szeretnél leégni, sem korán ráncosodni, akkor ne napoztasd túl a bőrödet. Válaszd meg tudatosan az idősávot, a napozási idő és a fényvédő krémed mennyisségét, és ügyelj az újra krémezésekre.

 

A következő blog cikkemben megtanulhatod, hogy
- milyen fényvédő való neked,
- mire figyelj fényvédő vásárlásakor és
- hogyan tudsz egészséges fényvédőt választani.
>> Napozz és barnulj egészségesen 2. rész